I och med att det blir allt fler spelbolag och att spelandet blir vanligare, ökar även spelreklamen. Spelbolagen satsar på reklam i olika medier och konsumenterna får nu reklam via sms, på tv, i tidningarna och på stan.
På Sveriges Radio kan man läsa att anmälningarna om olaglig spelreklam på sms har ökat väldigt mycket den senaste tiden. I år har Konsumentverket fått in över 500 anmälningar om sms som vill locka folk till spel på olika onlinecasinon. För ett par år sedan fick man bara in ett par anmälningar om detta. Varför det kan vara farligt med sådan här reklam, enligt Spelberoendes riksförbund, är för att sms-reklamen kan få personer att falla tillbaka in i sitt spelberoende.
Mer eller mindre aggressiv
Det är dock inte bara i sms-form som spelreklamen har ökat. Det finns till exempel en hel del reklam på nätet, som visserligen inte är speciellt aggressiv utan snarare till för den som vill ha tips om casinon och dessa sidor är exempelvis sådana som www.nyacasinon.com. Sedan finns det även lite mer aggressiv och i många fall vilseledande reklam, framförallt på tv och i tidningar, skriver Helsingborgs dagblad.
Satsar mycket pengar
Framförallt är det de utländska spelbolagen som satsar mycket på spelreklam på olika plattformar och medier. Enligt beräkningar så la de utlandsbaserade spelbolagen 2,3 miljarder kronor på reklam i Sverige. Men även de statliga bolagen, med Svenska spel i spetsen, har lagt väldigt stora summor på spelreklam. De la så mycket som 1 miljard kronor på marknadsföring år 2015.
”Spelreklam i tv, radio, tidningar och på nätsajter köps sedan några år för miljardbelopp.” Läs mer.